Bericht

25x Koolhydraatarm beleg

Smakelijk recepten als Koolhydraatarm beleg:

 

Voldoende variatie in je broodbeleg zorgt voor veel smaak in je maaltijden, dat je steeds allerlei verschillende vitamines en mineralen binnen krijgt en dat je ook zin hebt om een gezond ontbijt of lunch te gebruiken. En écht er zijn ook voldoende mogelijkheden om binnen een koolhydraatarme voeding af te wisselen met allerhande soorten broodbeleg. Hieronder vind je 25 koolhydraatarme soorten beleg. Kies vanzelfsprekend voor koolhydraatarm brood.

Beleg met viszalmui

  1. Kruidenroomkaas en plakje gerookte zalm
  2. Zelfgemaakte zalmsalade
  3. Zelfgemaakte forelsalade
  4. Zelfgemaakte tonijnsalade
  5. Laagje mayonaise, gerookte makreel en plakjes augurk

Kaas

  1. Varieer van jonge tot oude kaas, gatenkaas, kruidenkaas, smeerkaas, roomkaas. Beleg extra gezond met bijvoorbeeld blaadjes bladsla of ijsbergsla, plakjes tomaat of komkommer of wat tuinkers
  2. Dunne plakjes mozzarella met plakjes tomaat. Besmeren met wat groene pesto
  3. Hüttenkäse: breng deze op smaak met wat peper en wat verse kruiden bijvoorbeeld. Persoonlijk vind ik hüttenkäse lekker met wat plakjes augurkcaprese

Ei

  1. Gekookt ei: snijd er plakjes van en bijvoorbeeld een beetje mayonaise als smeersel. Beleg het extra met wat plakjes tomaat
  2. Zelfgemaakte eiersalade

Vlees en kip

  1. Varieer met verschillende soorten vleeswaren, kies vooral voor onbewerkte vleessoorten zoals kipfilet, fricandeau en rosbief. Deze bevatten weinig zout en andere toevoegingen. Beleg extra met bijvoorbeeld wat plakjes augurk
  2. Restje vlees van de warme maaltijd: bijvoorbeeld dunne plakjes gehakt
  3. Zelfgemaakte kipkerriesalade: dit kan bijvoorbeeld makkelijk met een restje kip van de warme maaltijd, mayonaise, yoghurt (volle of Griekse), verse kruiden (zoals bieslook of peterselie) en wat citroensap
  4. Vitello tonato

Overige soorten belegei

  1. Pindakaas
  2. Notenpasta: bijvoorbeeld cashewnotenpasta of gemengde notenpasta
  3. Besmeren met tzatziki en beleggen met plakjes komkommer
  4. Gegrilde groente: bijvoorbeeld plakjes gegrilde courgette en aubergine
  5. Plakjes aardbei (en dan natuurlijk geen suiker of zoetstof gebruiken)
  6. Tartex (vegetarische paté)
  7. Zelfgemaakte guacamole of gewoon wat plakjes avocado (lekker met kipfilet)
  8. Baba ganoush: salade van gegrilde aubergine, tahin (sesampasta), komijn, knoflook en olijfolie. Zelf maken of eventueel halen bij een Turkse winkel

Tosti’s

  1. Ham – kaas
  2. Kaas – gerookte zalm – rode ui
  3. Mozzarella – tomaat – pesto

Tips

  • Maak zelf je salades. Dit is niet alleen veel lekkerder maar vooral ook gezonder Een kant en klare salade bestaat vaak uit de helft olie!
  • Plannen: zorg dat je boodschappenlijstje voldoende variatie bevat
  • Door regelmatig ook rauwkost als extra beleg te kiezen, eet je op een eenvoudige manier die dag meer groente. Dit is niet alleen lekker, maar levert ook extra gezonde vitamines en mineralen en door de vezels krijg je een voldaan gevoel